Nadciśnienie tętnicze u psa - jak je rozpoznać?

Nadciśnienie tętnicze u psa jest stanem, w którym dochodzi do wzrostu ciśnienia krwi powyżej ok. 160/95 mmHg, chociaż wielkość i wiek zwierzęcia ma tutaj także duże znaczenie. W przypadku czworonogów najczęściej występuje tzw. nadciśnienie wtórne, które rozwija się na tle innych chorób ogólnoustrojowych. Powszechną przyczyną jest niewydolność nerek. Ważne jest zatem, aby umieć rozpoznać objawy nadciśnienia tętniczego i w porę udać się do kliniki weterynaryjnej. Nieleczone może bowiem przynieść bardzo negatywne skutki.

Objawy nadciśnienia tętniczego u psów

Przede wszystkim warto podkreślić, że wykrycie faktu, iż pies cierpi na nadciśnienie tętnicze, nie jest łatwe. Stan ten rozwija się w sposób bardzo podstępny. W związku z tym psy przez bardzo długi czas mogą nie wykazywać żadnych objawów. Często pierwsze objawy zauważyć można dopiero w momencie, kiedy dochodzi do uszkodzenia tych narządów, które w sposób szczególny wrażliwe są na zmiany ciśnienia krwi. W takim przypadku może dochodzić do uszkodzenia narządu wzroku, nerek i układu nerwowego lub sercowo-naczyniowego.

Wpływ nadciśnienia tętniczego na narządy wewnętrzne

Jak wspomniano, rozwijające się nadciśnienie tętnicze u psów negatywnie wpływa na organy wrażliwe na zmiany ciśnienia krwi. Uszkodzony może zostać np. narząd wzroku. W takim przypadku dojść może do wylewu krwi do komory przedniej oka, rozszerzenia źrenic, a nawet do całkowitej utraty wzroku. W przypadku uszkodzenia układu nerwowego widoczna może być zmiana w zachowaniu psa – może dostawać także drgawek, a nawet może stawać się agresywny. Jeśli dojdzie do uszkodzenia układu sercowo-naczyniowego, objawami mogą być szmery w sercu oraz powiększona lewa komora serca.

Mierzenie ciśnienia krwi u psa

Nadciśnienie u psa może skończyć się bardzo źle. Dlatego tak ważne jest systematyczne mierzenie ciśnienia u czworonoga. U młodych psów takie badanie przeprowadzane powinno być przynajmniej raz na rok. W przypadku psów starszych, powyżej 7 roku życia, ciśnienie sprawdzane powinno być już co pół roku. Jeśli chodzi o psów chorych na przewlekłą niewydolność nerek, ciśnienie badane powinno być co 3 miesiące. Samo badanie ciśnienia krwi jest dla psa zupełnie bezbolesne. Przed samym badaniem pies jest także odpowiednio uspokajany, aby badanie nie było dla niego zbyt stresujące.

Leczenie nadciśnienia u psów